ازدواج در آلمان

ازدواج در آلمان و قوانین آن

موضوع ازدواج در آلمان از دو نظر دارای اهمیت است:
– انواع ازدواج و قوانین مهاجرتی و اقامتی.
– قوانین ازدواج و مراحل قانونی انجام آن.
ما در این مقاله سعی داریم تا به تمامی سوالات شما اعم از انواع ازدواج در آلمان، قوانین اقامت در آلمان، مدارک مورد نیاز جهت ازدواج و…..پاسخ دهیم

قوانین ازدواج و مهاجرت در کشور آلمان

ازدواج و قوانین مهاجرتی

یکی از روش‌های اخذ اقامت و تابعیت کشورها خصوصا کشور آلمان مانند تمامی کشورهای اروپایی بحث ازدواج است. طبق قوانین مصوبه ازدواج در آلمان، شرایط مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج این است که اگر شما به عنوان یک غیرآلمانی با شخصی که تابعیت کشور آلمان را دارد ازدواج نمایید، می‌توانید به اقامت کشور آلمان و پس از آن به تابعیت این کشور به راحتی دست یابید.

شرایط ازدواج در آلمان

اولین موضوع از شرایط ازدواج این است که شخصی که تابعیت آلمان را دارد باید ثابت کند، درآمد کافی برای تامین زندگی خود و همسرش را دارد و برای تامین هزینه‌های زندگی، نیازی به کمک‌های دولتی و عمومی ندارد. از طرفی دیگر طبق قانون ازدواج در آلمان، شخص متقاضی ازدواج با تبعه آلمانی، باید زبان این کشور را طبق سیستم اروپایی حداقل تا سطح A1 فراگرفته باشد. پس از ازدواج، متقاضی ازدواج در آلمان باید به سفارت آلمان مراجعه نموده و مدارک ثبت ازدواج و تقاضای خود را برای دریافت ویزای ازدواج آلمان (ویزای پیوست به خانواده) ارائه نماید. پس از بررسی مدارک، در صورت تایید شدن مدارک، ویزای ازدواج در آلمان صادر خواهد شد. در کشور آلمان ازدواج با شخص آلمانی، نیازمند درخواست برای اخذ تابعیت بوده و تا شما درخواست را ارائه نکنید، تابعیت آلمان به شما ارائه نخواهد شد.

قوانین بعد از اخذ ویزای ازدواج

با صدور ویزای ازدواج در آلمان، شما می‌توانید وارد کشور آلمان شده و در این کشور اقامت داشته باشید. همچنین امکان کار و یا تحصیل رایگان برای شما وجود خواهد داشت. با 3 سال اقامت در خاک آلمان، می‌توانید به اقامت دائم این کشور دست پیدا کنید.

ازدواج همجنس‌گرایان در آلمان

ازدواج در آلمان برای همجنس‌گرایان به طور قانونی در سال 2001 به رسمیت شناخته شده است. در اکتبر سال 2017 ازدواج همجنسان با تمام منافع کامل به قانون اساسی آلمان پیوست و زوج‌های همجنسگرا می‌توانند ازدواج در آلمان را به ازدواج رسمی تبدیل کرده و دولت آلمان نیز از آن‌ها حمایت می‌کند.

قوانین ازدواج در آلمان

حداقل سن مجاز برای ازدواج در آلمان 18 سال می‌باشد، اما افراد از سن 16 تا 18 سالگی با اجازه والدین خود نیز قادر به ازدواج می‌باشند. اگر فردی قبلا ازدواج کرده باشد و قصد ازدواج مجدد نماید، به مدارکی برای اثبات تمام شدن ازدواج‌های قبلی مانند گواهی فوت همسر یا حکم طلاق نیاز دارد. اگر فرد خارجی و فرد تبعه کشور آلمان بخواهند مراسم ازدواج خود را در کشور آلمان برگزار نمایند، فرد خارجی می‌تواند با اخذ ویزای توریستی به مدت 3 تا 6 ماه وارد کشور آلمان شده و برای برگزاری مراسم خود اقدام نماید.

درخواست تابعیت

برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج در آلمان، فرد باید حتما درخواست تابعیت دهد و پس از گذشتن زمان لازم به فرد، تابعیت آلمان اعطا می‌شود. برای ثبت ازدواج در آلمان باید اسناد ذکر شده، همراه مدارک اصل و تایید شده در آلمان ارسال شود و مدارک به زبان آلمانی ترجمه شود. از تاریخ گواهی‌ها و مدارک نباید بیشتر از 6 ماه بگذرد. پروسه ثبت اقامت و ازدواج در آلمان بین 5 تا 6 هفته زمان می‌برد.

مدارک لازم برای ازدواج در آلمانشرایط و قوانین لازم برای اخذ ویزا در آلمان

– گواهی تولد
– پاسپورت
– گواهی مجرد بودن (گواهی طلاق، گواهی فوت) در صورت وجود
– عدم سوء‌پیشینه
– پرداخت هزینه‌های مربوطه

جهت آشنایی با مراکز دارالترجمه رسمی اینجا کلیک کنید.

اخذ تابعیت با ازدواج در آلمان

بعد از ازدواج در آلمان برای اخذ تابعیت می‌توان اقدام نمود. به طور کلی بعد از 2 سال ازدواج و زندگی با شهروند آلمانی و 3 سال اقامت در آلمان در صورتی که دارای شرایط لازم باشید، می‌توانید جهت دریافت تابعیت آلمان اقدام نمائید. این شرایط شامل:
– منابع مالی کافی
– مهارت در زبان آلمانی حداقل B1
– سوگند وفاداری به آلمان
– اقامت آلمان از طریق تولد فرزند
باید توجه داشته باشید که اقامت آلمان از طریق تولد فرزند به دو صورت انجام می پذیرد:
– سیستم خون
– سیستم خاک

سیستم خون

در سیستم خون به این امر توجه می‌شود، تابعیت والدین فرزند متولد شده متعلق به کدام کشور بوده و به فرزند هم همان تابعیت والدین اعطا می‌شود. کشور آلمان مثل برخی کشورهای توسعه‌یافته سیستم خون را به عنوان نظام حقوقی اصلی خود در اعطای تابعیت به کودکان انتخاب نموده است. این امر بدین معنی است که فرزند متولد شده در آلمان، اگر دارای پدر یا مادری آلمانی باشد، از زمان تولد خود تابعیت کشور آلمان را داراست.

سیستم خاک

شرایط تولد کودک در آلمان

در سیستم خاک، محل تولد فرزند متولد شده نقش اصلی را در اعطای تابعیت فرد ایفا می‌کند. اگر کودکی در خاک آلمان به دنیا بیاید و پدر و مادر او مشخص نباشد و یا دارای تابعیت هیچ کشوری نباشند، برای جلوگیری از تولد افراد بی‌تابعیت، تابعیت کشور آلمان به او اعطا می‌شود. از طرف دیگر باید گفت براساس قانونی که در سال 2000 به تصویب رسید، کودکانی که بعد از ژانویه 2000 در کشور آلمان متولد شوند و یا دارای پدر یا مادری باشند که به مدت 3 سال اقامت دائم آلمان را داشته‌ باشند و خود کودک 8 سال در آلمان زندگی کرده باشد، می‌تواند درخواست تابعیت آلمان را دهد.

ازدواج و قوانین و مراحل آن در آلمان

طبق شرایط فرهنگی و عرفی متفاوت در آلمان و نسبت به ایران، در آلمان دلیل ازدواج کردن فقط با هم بودن و با هم زندگی کردن نیست، چون طرفین بدون اینکه با هم به صورت قانونی ازدواج کنند، می‌توانند سال‌ها با هم زندگی کنند و حتی فرزند داشته باشند. با این حال، باز هم افراد زیادی دوست دارند که برای با هم ماندن و تشکیل زندگی مشترک ازدواج کنند. ازدواج رسمی و مدنی اغلب فرآیند پیچیده‌ای دارد.
در بخشی از مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که اساسی‌ترین مدارک موردنیاز و شرایط برای ثبت یک ازدواج رسمی و قانونی در آلمان چگونه است.
ما برای فهم بهتر این موضوع، هر موضوع را به صورت یک پرسش و پاسخ فراهم آورده‌ایم. امیدواریم که از مطالب آینفاخ بهره ببرید.
کدام اداره مسئول ثبت و بررسی ازدواج درآلمان است؟
هرگاه افراد ازدواج خود را به بطور رسمی و با در نظرداشتن شرایط قانونی آن در اداره ازدواج (Standesamt) در آلمان ثبت کنند و مدرک ازدواج دریافت نمایند، بصورت قانونی متاهل می‌باشند .

ازدواج‌های سنتی در خانه و یا مساجد و کلیساها که براساس ادیان مسیحی، اسلام، یهودیت و یا هر دین و فرهنگ دیگری صورت می‌گیرد . اگر بعدا بصورت رسمی به عنوان ازدواج مدنی در اداره مربوط ثبت نشود، اهمیت قانونی در آلمان ندارد و قابل استناد نیز نمی‌باشد.
از اداره ثبت مدنی و قانونی ازدواج در آلمان بنام اشتندیس امت (Standesamt) یاد می‌شود و مسئولیت ثبت تمامی ازدواج‌ها با همین اداره است.

برای ثبت ازدواج خود باید حتما در یکی از نمایندگی‌های این اداره در محل زندگی خود و یا شریک زندگی خود مراجعه نموده و فرم ثبت‌نام ازدواج (Anmelldung zur Eheschließung) را پر کنید. بعدا شما درمی‌یابید که با شرایط و نوعیت ملیت و اقامت چه مدارکی نیاز دارید و باید همه را با فرم متذکره به این اداره بفرستید.
البته فرم را می‌توانید از دفاتر ازدواج (Standesamt)نیز دریافت کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر ترجیح می‌دهید ازدواج خود را در شهر دیگری خارج از شهر خود ثبت کنید، باز هم باید درخواست خود را ابتدا به دفتر ازدواجی که در محل زندگی شما یا شریک زندگی شما واقع شده است، بفرستید.
برای اینکه بتوانید در تاریخ دلخواه خود ازدواج کنید، باید حدود شش ماه قبل از تاریخ موردنظر درخواست ازدواج خود را به اداره ازدواج مربوطه اعلام کنید. در برخی از موارد، شما می‌توانید یک تاریخ خاص را نیز از قبل رزرو کنید. اگر تمام اسناد شما آماده باشد و این اداره وقت کافی هم داشته باشد، ازدواج می‌تواند در عرض چند روز انجام شود.
شما و همسرتان هر دو باید برای ثبت ازدواج حضور داشته باشید. اگر یکی از شما نمی‌تواند در همان تاریخ حضور داشته باشد، می‌تواند فرد دیگری را از طرف خود وکیل (Vollmacht) نماید.
ثبت ازدواج در آلمان چه مقدار هزینه و چه مراحلی دارد؟
هزینه‌های یک ازدواج مدنی در ایالات مختلف آلمان متفاوت است. تاریخ تعیین شده برای ازدواج، تعداد مدارک ضمیمه شده و تصدیق نامه‌های موردنیاز، روی قیمت تاثیر می‌گذارند. به طورکلی هزینه‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ یورو است. اگر تصمیم بگیرید روز شنبه و یا یکشنبه نیز ازدواج کنید هزینه‌ها بالاتر است.
ثبت ازدواج معمولا حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و توسط یکی از مسئولین و افسرهای اداره ازدواج انجام می‌گردد. هر دو طرف باید شخصا حضور داشته باشند تا اعلام کنند که مایل به ازدواج با هم هستند. احوال‌پرسی، سوالات مربوط به اطلاعات شخصی، کلمه بله و امضای سند ازدواج بخش مهمی از ازدواج می‌باشد. شما همچنین می‌توانید حلقه‌های عروسی را مبادله کنید، شاهدان ازدواج داشته باشید، یا نوازندگان را به اداره ازدواج در آلمان بیاورید.

مسئولیت‌های بعد از ازدواج چیست؟

بیشتر افرادی که در آلمان ازدواج می‌کنند، پس از ازدواج نام خانوادگی خود را تغییر می‌دهند. خانم می‌تواند نام خانوادگی شوهرش را انتخاب کند و یا هم می‌تواند انتخاب نکند. همچنین می‌تواند هر دو نام خانوادگی خود و شوهرش را نیز با هم داشته باشد. به هرحال هیچکدام از حالت‌ها اجبار نیست. اما باید مراقب باشید که اگر نام خانوادگی خود را تغییر می‌دهید، باید بیشتر مدارک خود را نیز تغییر دهید و یا اینکه شاید در کشور خودتان این را قبول نکنند و برای شما دردسر ایجاد شود.
در امور تجاری و خرید و فروش بین زوجین مشارکت ایجاد می‌شود و همیشه برای انجام امور مالی باید رضایت هر دو طرف باشد. البته این امر در مسایل کوچکی مانند خرید موادغذایی، لباس و یا پرداخت اجاره‌خانه زیاد جدی نیست و یکی از زوجین می‌تواند انجام دهد. اما برای معاملات بزرگ مانند خرید ماشین یا خانه، شما نیاز به رضایت شریک زندگی خود دارید.
زوجین در برابر یکدیگر مسئولیت حمایت مالی دارند. به عبارت دیگر، اگر شما یا همسرتان بیکار باشید و درآمدی نداشته باشید و یکی از شما کار ‌کند؛ باید از هم، حمایت کنید و همه مصارف را بپردازید. دفاتر سوسیال، جاب‌سنتر، اداره کار و یا اداره بافوگ (BAföG)هنگامی درخواست کمک و خدمات شما را قبول می‌کنند که ثابت شود درآمدی ندارید یا درآمدتان کافی نمی‌باشد.
اگر بعد از ازدواج مدنی با هم فرزندانی داشته باشید، به طور قانونی حق حضانت و سرپرستی از کودک بین والدین مشترک است. اما اگر ازدواج رسمی انجام نداده باشید، حق حضانت و سرپرستی از کودک فقط برای مادر به رسمیت شناخته می‌شود، مگر این‌ که والدین با مراجعه به اداره رفاه کودکان و نوجوانان (Jugendamt)برای داشتن حق سرپرستی مشترک توافق کرده باشند.
اگر خانم و یا شوهر شما درآمد کم داشته باشد، می‌توانید آنها را در برنامه بیمه درمانی خود بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی شریک کنید.
اگر خانم و یا شوهر شما فوت کند، به عنوان بازمانده، حق دارید بیمه بازنشستگی او را دریافت نمایید.
اگر همسر شما بدون داشتن وصیت‌نامه فوت کند، شما به طور خودکار حداقل نیمی از دارایی او را دریافت خواهید کرد.

علاوه بر این، از این ارثی که دریافت میکنید، نسبت به وارث یک زندگی مشترک بدون ازدواج مدنی، کمتر مالیات پرداخت می‌نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)