تمامی نکات و قوانین درباره ی پاسپورت آلمانی

تمامی نکات و قوانین درباره ی پاسپورت آلمانی

 

اخذ پاسپورت آلمان و مهاجرت به آلمان از روش‌های متفاوت و نکات مهم آن در این مقاله مورد بررسی و تحلیل صحیح علمی و فنی قرار می‌گیرد. تمامی موارد مهم و اصلی درباره اقامت آلمان در این مقاله توضیح داده می‌شود. راه‌های گوناگونی نیز برای مهاجرت به کشور آلمان و اخذ اقامت و تابعیت این کشور وجود دارد که در ادامه به صورت مشروح به این روش‌ها خواهیم پرداخت.

انواع پاسپورت آلمانی

نکات و قوانین درباره ی پاسپورت آلمانی

در این بخش ابتدا با انواع پاسپورت آلمانی آشنا خواهید شد. و این را هم بدانید که  دارا بودن پاسپورت کشور آلمان به منزله اخذ شهروندی و تابعیت این کشور است. کشور صنعتی آلمان یکی از مقاصد پرطرفدار جهان برای مهاجرت است. افراد زیادی از مسیرهای متفاوت درصدد اخذ اقامت دائم این کشور و به تبع آن اخذ شهروندی و پاسپورت این کشورند. پاسپورت آلمان یکی ازمعتبرترین پاسپورت‌ها و در واقع از جمله 10 پاسپورت اول دنیاست و متقاضیان با داشتن انواع پاسپورت آلمانی می‌توانند بدون اخذ ویزا به 189 کشور جهان مسافرت نمایند. روش‌های گوناگونی برای اخذ انواع پاسپورت آلمانی وجود دارد. متقاضیان می‌توانند بهترین مسیر براساس شرایط خود را برای اخذ اقامت دائم آلمان را انتخاب نمایند و متناسب با آن اقدام کنند و پس از چند سال زندگی در آلمان، می‌توانند با شرکت در آزمون شهروندی کشور آلمان و قبولی در آن پاسپورت این کشور را به دست بیاورند. به طور معمول پس از 5 الی 8 سال زندگی در آلمان می‌توان پاسپورت این کشور را اخذ کرد و از طریق ازدواج هم می‌توان پس از 3 سال ختم به پاسپورت آلمانی شود.

پاسپورت قرمز آلمان بهترین و کامل‌ترین پاسپورت

پاسپورت رنگ قرمز آلمان، همان پاسپورت اصلی کشور آلمان است. شهروندان آلمانی که تابعیت آلمان را داشته باشند، می‌توانند از این پاسپورت استفاده نمایند. افرادی که این پاسپورت را داشته باشند می‌توانند از تمامی امتیازات تابعیت آلمان استفاده نمایند. متقاضیان برای سفر به کشورهایی که اجازه ورود بدون ویزا دارند باید پاسپورت قرمز آلمان را داشته باشند.

نکات و قوانین درباره ی پاسپورت آبی آلمانی

پاسپورت آبی آلمان برای پناهجویان خارجی

اگر افرادی به کشور آلمان پناهنده شوند و پناهندگی آنها بر طبق ماده 28 کنوانسیون پذیرفته گردد، برایشان پاسپورت مسافرتی صادر می‌شود . صدور این نوع پاسپورت پس از مشاهده دقیق پرونده توسط اداره BAMF است که در صورت موافقت با پرونده شخص نسبت به صدور این پاسپورت اقدام می‌گردد. این پاسپورت با رنگ آبی به عنوان پاسپورت آبی رنگ آلمان شناخته می‌شود. اخذ پاسپورت آلمان به رنگ آبی جایگزین پاسپورت کشور مقصد متقاضی است.

پاسپورت خاکستری آلمان برای پناهجویان اخراجی

یکی دیگر از انواع پاسپورت‌های کشور آلمان، پاسپورت خاکستری این کشورست. این نوع پاسپورت به پناهندگان اعطاء می‌گردد اما تفاوت این نوع پاسپورت با پاسپورت آبی آلمان در این است که این نوع پاسپورت به افرادی اعطاء می‌شود که از کشور خود اخراج شده باشند و حق بازگشت به کشور مقصد نداشته باشند. علاوه بر این از دیگر شرایط گرفتن پاسپورت خاکستری برای افرادی است که به هر دلیلی نتوانند پاسپورت آلمان را داشته باشند، می‌توانند با این نوع پاسپورت در آلمان حضور یابند.

ارزش و اعتبار پاسپورت آلمان

نکات و قوانین درباره ی پاسپورت آبی و خاکستری آلمانی

پاسپورت آلمانی یکی از معتبرترین پاسپورت‌ها در جهان است. این اعتبار از میزان سفرهای بدون ویزا در کشورهای مختلف جهان سرچشمه می‌گیرد. رتبه پاسپورت آلمان در رنکینگ جهانی رتبه 3 است، که با توجه به این، میزان قدرت بالای این پاسپورت مشخص می‌گردد. رتبه‌بندی پاسپورت آلمان نسبت به سایر پاسپورت‌های جهانی با نشانگر تعداد ورودی که به دارندگان گذرنامه اجازه ورود بدون ویزا را می‌دهد و اجازه ورود با ویزا در بدو ورود را می‌دهد است. در حال حاضر پاسپورت آلمان امتیاز تحرک به 156کشور دنیا را دارد که از این بین در107 کشور نیاز به اخذ هیچ‌گونه ویزا و تنها با ارائه پاسپورت نخواهند داشت. این پاسپورت در حال حاضر دسترسی به 78% کشورهای دنیا را دارد.

سفر به ایالات متحده آمریکا با پاسپورت آلمان

شهروندان آلمانی که قصد سفر به ایالات متحده آمریکا را دارند، واجد شرایط درخواست معافیت ویزا از طریق سیستم الکترونیکی، و مجاز سفر به ایالات متحده (ESTA) هستند. الزامات لغو روادید ایالات متحده برای آلمانی‌ها ساده و آسان است. آلمان در فهرست کشورهایی است که می‌توانند برای( ESTA ) (سیستم الکترونیکی برای لغو اقدامات پاسپورت) درخواست دهند، قرار دارد. این بدان معنی است که آنها می‌توانند از سختی رفتن به یک نمایندگی دیپلماتیک مانند سفارتخانه یا کنسولگری برای ارائه درخواست ویزا جلوگیری کنند. (ESTA ) به شهروندان آلمانی اجازه می‌دهد تا حداکثر 90 روز بدون درخواست ویزا در آمریکا حضور داشته باشند. از تاریخ صدور، (ESTA) ایالات متحده به مدت 2 سال (یا تا زمان انقضای پاسپورت دارنده، هر کدام زودتر رخ دهد) معتبر است و به مسافران اجازه ورود چندین بار به ایالات متحده را می‌دهد. مدارک موردنیاز برای شهروندان آلمانی برای درخواست( ESTA) ایالات متحده عبارتند از:

–      گذرنامه معتبر

–      کارت بانکی معتبر جهت پرداخت هزینه پردازش

–      آدرس ایمیل فعلی

شرایط دریافت پاسپورت آلمانی

با توجه به این موضوع که انواع مختلفی از پاسپورت آلمانی وجود دارند، قطعا شرایط اخذ پاسپورت آلمانی متناسب با مسیری است که متقاضی با آن اقدام می‌کند. مسیر اخذ پاسپورت این کشور بسیار پیچیده و دارای قوانین بسیاری است. در ابتدا برای بررسی شرایط دریافت پاسپورت آلمانی می‌بایست به این امر اشاره نمود که متقاضی باید از یکی از مسیرهایی که منجر به اخذ اقامت دائم این کشور می‌شود، اقدام نماید. متقاضی بعد از اینکه اقامت دائم آلمان را اخذ نمود، متناسب با مسیری که اقدام نموده است باید چند سال در این کشور زندگی نماید تا مجاز باشد برای دریافت پاسپورت آلمان اقدام نماید. متقاضیان برای اخذ پاسپورت آلمان می‌بایست در آزمون شهروندی این کشور شرکت کرده و در آن قبول شوند. در صورتی که متقاضی زیر 16 سال، فارغ التحصیل رشته‌هایی همچون علوم‌اجتماعی، سیاست و قانون از دانشگاه‌های آلمان یا به دلیل کهولت سن یا بیماری ناتوان در شرکت در آزمون باشند، معاف از آزمون و قبولی در آن خواهند بود. از شرایط گرفتن پاسپورت آلمانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

شرایط دریافت پاسپورت آلمانی

–   اثبات مهارت زبان آلمانی حداقل تا سطح B1

–   نداشتن هیچ‌گونه سابقه کیفری

–   اقامت قانونی حداقل 8 سال در آلمان

–   پرداخت بیمه و مالیات

–   اثبات تمکن مالی و پراخت هزینه‌های زندگی خود و خانواده بدون کمک دولت

–   لغو تابعیت قبلی

مزایای پاسپورت آلمان

مزایای اخذ پاسپورت آلمان بسیار زیاد می‌باشد که در ادامه به معرفی برخی از این مزایا بصورت کلی خواهیم پرداخت.

–      حق رای

–      حقوق اولیه اساسی، مانند آزادی ملاقات‌ها و انجمن‌ها

–      حفاظت کنسولی

–      رفت و آمد آزاد در سرتاسر اتحادیه اروپا

–      معافیت از شرایط خاص ویزای آلمان

–      دسترسی آسان به تمامی مزایای بهداشتی، حقوق بازنشستگی، بیکاری و…

–      حمایت مالی برای مطالعات بالاتر در موسسات عمومی

–      حق اجازه کار

–      واجد شرایط برای تبدیل شدن به کارمندان دولتی

–      انتظار کوتاه مدت سه سال برای همسر غیرآلمانی در زمان درخواست شهروندی

برخی از انواع و راه های پاسپورت آلمان

–   پاسپورت آلمان از طریق تحصیل

سرمایه گذاری در کشور آلمان

–   پاسپورت آلمان از طریق کار

–   پاسپورت آلمان از طریق سرمایه گذاری

–   پاسپورت آلمان از طریق تولد

–   پاسپورت آلمان از طریق ازدواج

–   پاسپورت آلمان از طریق پناهندگی

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت آلمانی

از شرایط دریافت پاسپورت آلمانی ارائه مدارک زیر است:

–   عکس جدید

–   مدارک کامل هویتی فردی

–   اعمال بیومتریک سفارت

–   صورت حساب بانکی یا اثبات توان مالی حمایتی

–   اثبات مهارت زبان حداقل B1

–   گواهی قبولی در آزمون تابعیت و شهروندی آلمان

–   گواهی

–   ازدواج در صورت متاهل بودن

هزینه و قیمت پاسپورت آلمان

هزینه پاسپورت به سن، موقعیت مکانی و زمان متفاوت است. در جدول زیر این هزینه ها قرار داده شده است:

 

نوع

هزینه

پاسپورت 32 صفحه ای تا 24 سال

37 الی 50 یورو

پاسپورت 48 صفحه ای تا 24 سال

50 الی 59 یورو

خدمات اکسپرس 32 صفحه ای تا 24 سال

69.50 یورو

خدمات اکسپرس 48 صفحه ای تا 24 سال

50 الی 59 یورو

پاسپورت 32 صفحه ای بالای 24 سال

60.00 یورو

پاسپورت 48 صفحه ای بالای 24 سال

82.00 یورو

خدمات اکسپرس 32 صفحه ای بالای 24 سال

92.00 یورو

خدمات اکسپرس 48 صفحه ای بالای 24 سال

114.00 یورو

پاسپورت کودکان

1300 یورو

مکمل برای درخواست پاسپورت در خارج از کشور

21.00 یورو

مدت زمان گرفتن پاسپورت آلمان

مدت زمان گرفتن پاسپورت با توجه به اقدام به صورت مرکزی در دفتر چاپ فدرال در پایتخت یعنی برلین در نظر گرفته می‌شود. معمولاً از زمان درخواست، حدودا سه تا شش هفته طول می‌کشد تا بتوان آن را از اداره شهروندان تحویل گرفت. همچنین می‌توانید با ارائه رضایت‌نامه امضا شده به فرد دیگر اجازه دهید آن را برای شما تحویل بگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)