حیوانات خانگی در آلمان

نکات و قوانین نگهداری حیوانات خانگی در آلمان

حیوانات اهلی بی‌شماری مانند سگ، گربه، انواع ماهی‌ها و… وجود دارند که مردم تمایل دارند تا از آنها به عنوان حیوانات خانگی مراقبت نمایند. یک حیوان خانگی می‌تواند شادی و زیبایی‌های زیادی را به ارمغان بیاورد، اما نگرانی و مسئولیت نیز به همراه خود دارد. اینجا در مورد مهمترین مقررات پیرامون نگهداری از حیوانات خانگی در آلمان توضیح می‌دهیم.

به عنوان صاحب یک حیوان خانگی چه قوانینی را باید رعایت نمایم؟

ابتدا باید شرایط قرارداد اجاره‌خانه و یا محل زندگی خود در مورد نگهداری از حیوان خانگی را رعایت نمایید. در بسیاری از قراردادهای اجاره، نگهداری از حیوانات و در بعضی موارد فقط یک حیوان خاص ممنوع شده است. اگر در قرارداد اجاره شما ممنوعیت وجود دارد، باید کاملا رعایت نمایید. برای نگهداری از سگ‌ها، باید قوانین دیگری هم در مورد گردن‌بند، دهن‌بند، مالیات سگ و بیمه مسئولیت سگ را رعایت کنید.

این قوانین در ایالت‌های مختلف متفاوت است و حتی در شهرهای مختلف نیز متفاوت است. برای اطلاعات دقیق در مورد این قوانین در شهر محل اقامت خود به این وب‌سایتhunde.de  مراجعه کنید. برای برخی از حیوانات خیلی خاص مانند عنکبوت یا مارها هم ممکن است در شهر شما مقررات خاصی وجود داشته باشد. در بعضی از شهرها، این حیوانات فقط با مجوز ویژه ممنوع یا مجازند.

از کجا می‌توانم صاحب حیوان خانگی شوم ؟

حیوانات خانگی در کشور آلمان

طبیعتا، روش‌های مختلفی برای خرید حیوانات خانگی وجود دارد. حیوانات کوچکتر مانند پرندگان، موش‌ها، مارها یا ماهی را می‌توانید در یک فروشگاه حیوانات خانگی یا در فروشگاه‌های لوازم ساخت‌وساز خانه در قسمت حیوانات خریداری نمایید.
بسیاری از حیوانات کوچک و همچنین حیوانات بزرگتر مانند گربه‌ها و سگ‌ها را نیز می‌توانید از خانه‌های نگهداری از حیوانات (Tierheim) خریداری کنید. در خانه‌های نگهداری از حیوانات، حیواناتی قرار می‌گیرند که توسط صاحبان قبلی آنها به این خانه‌های امن آورده شده‌اند و  همچنان حیواناتی که در خیابان‌ها یافت می‌شوند. از آنجایی که بسیاری از این خانه‌ها غالبا شلوغ‌ هستند، ایده خوبی است که در آنجا دنبال حیوان بگردید .

حیواناتی که آنجا زندگی می‌کنند، قبلا واکسینه شده و سالم‌اند. می‌توانید قبل از اینکه آن‌ها را به خانه ببرید، ابتدا با آنها آشنا شوید. اگر به یک حیوان در یک خانه نگهداری از حیوانات علاقه‌مند باشید، کارکنان آنجا از شما در مورد وضعیت زندگی و تجربیات شما، برای اطمینان از راحت بودن حیوان نزد شما سؤال می‌کنند.

همچنین می‌توانید حیوان خانگی خود را از یک پرورش‌دهنده حیوانات (Züchter) خریداری نمایید. این حیوانات گرانترند. البته وقتی در گوگل نام شهر و نام حیوان خانگی موردنظر خود را بنویسید، می‌توانید حداقل یک پرورش‌دهنده در منطقه خود را پیدا کنید. قبل از خرید حیوان از یک پرورش‌دهنده، باید حیوان و همچنان پرورش‌دهنده را کامل و دقیق بشناسید. همه ارائه‌دهندگان حیوانات کارشان جدی، درست و قانونی نیست. برای خرید از پرورش‌دهنده معتبر، باید قرارداد خرید داشته باشید و پاسپورت حیوان خانگی را هم دریافت کنید.

امکان خرید یا گرفتن حیوان از افراد شخصی نیز وجود دارد. بسیاری از افراد به عنوان مثال فرزندان حیوان خانگی خود را ارائه می‌کنند و یا می‌فروشند. به عنوان مثال در روزنامه‌ها این اعلانات را می‌بینید. اما اطمینان حاصل کنید که حیوانات را فقط از افراد معتبر خریداری کنید و  وقتی حیوان گرفتید هزینه آن را پرداخت کنید.

برای حیوان خانگی خود نیاز به بیمه مسئولیت دارم؟

به طور کلی، شما مسئولیت هرگونه خسارت ناشی از رفتار حیوان خانگی خود را برعهده دارید. اگر سگ شما به فردی یا چیزی  هر صدمه‌ای وارد کند، باید هزینه آن را به عنوان جبران خسارات به فرد مقابل بپردازید. بیمه مسئولیت در چنین مواردی برای این خسارت به شما کمک می‌نماید. برخی از حیوانات، مانند گربه‌ها را می‌توانید شامل بیمه مسئولیت عادی خود کنید. برای حیوانات دیگر، مانند سگ‌ها نیاز به بیمه مسئولیت خاص مربوط به حیوانات دارید. برای مثال در سایتtarifcheck.de  می‌توانید بیمه مسئولیت خوبی برای سگ‌ها پیدا کنید. در برخی شهرها داشتن بیمه مسئولیت برای همه سگ‌ها، برای نژادهای خاصی از سگ‌ها اجباری است.

چگونه حیوان خانگی گمشده‌ام را بیابم؟حیوانات خانگی گمشده در کشور آلمان

اگر حیوان خانگی‌تان گم شده و یا فرار کرده است، ابتدا باید از خانه‌های نگهداری  و مراقبت از حیوانات (Tierheim) در نزدیکی خود پرس‌وجو کنید. خانه‌های نگهداری از حیوانات موجود در منطقه خود را می‌توانید در وب‌سایت انجمن بهزیستی حیواناتWebsite des Tierschutzbundes  ببینید. علاوه بر این نیز می‌توانید پوسترهایی با عکسی از حیوان خانگی و شماره تلفن خود را در محل زندگی خود انتشار دهید.از این طریق، همسایگان شما می‌دانند که حیوان خانگی  شما گم شده است و هنگام یافتن یا دیدن آن با شما تماس خواهند گرفت. حیواناتی که به تنهایی و بدون صاحب بیرون می‌روند، بهتر است که چیپ الکترونیکی با خود داشته باشند. چیپ ذخیره اطلاعات توسط دامپزشک زیرپوست حیوان جایگزین می‌شود. همه اطلاعات در مورد حیوان و صاحبش در این چیپ ذخیره می‌شود که تشخیص حیوان را بسیار آسان می‌کند.

اگر حیوان‌خانگی شما چیپ داشته باشد می‌توانید او را بطور رایگان در مرکز اطلاعاتیTASSO  ثبت نمایید. هرگاه که حیوان خانگی گم شود و به یک دامپزشک یا خانه‌های نگهداری از حیوانات(Tierheim)  برگردانده شود، به راحتی می‌توانید او را پیدا کنید.

اگر توانایی نگهداری از حیوان خانگی خود را نداشته باشم، چه کنم؟

بعضی از اوقات مجبور می‌شوید حیوان خانگی خود را تحویل دهید. مثلا اگر در آپارتمان جدید، مجاز نیست یا به دلیل بیماری و حساسیت دیگر نمی‌توانید از حیوان خود مراقبت کنید. اگر نمی‌توانید حیوان را به یکی دوستان خود بدهید، می‌توانید آن را به یکی  از خانه‌های نگهداری از حیوانات (Tierheim) در شهر خود تحویل دهید.

در خانه‌های نگهداری از حیوانات، حیواناتی قرار می‌گیرند که توسط صاحبان قبلی آنها به این خانه‌های امن آورده شده‌اند و  همچنان حیواناتی که در خیابان‌ها نیز یافت می‌شوند. با یکی از این خانه‌ها در منطقه خود تماس بگیرید و بپرسید که آیا در حال حاضر برای حیوان خانگی شما جایی وجود دارد یا خیر، سپس تمام اطلاعات مربوط به حیوان را برای آنها ارسال کنید.

لطفا توجه داشته باشید: ممکن است حیوان فقط توسط صاحبش یا توسط فردی با داشتن وکالت از طرف مالک تحویل داده شود. خانه‌های نگهداری از حیوانات در منطقه خود را می‌توانید در وب‌سایت انجمن بهزیستی حیواناتWebsite desTierschutzbundes ببینید.

چگونه می‌توانم حیوان خانگی خود را از خارج به آلمان بیاورم؟

برای آوردن حیوان خانگی خود به آلمان باید قوانین زیادی را رعایت کنید و این شرایط کاملا به کشور مبدا، حیوان شما بستگی دارد. اگر حیوان خانگی شما از کشور دیگری می‌آید، باید شرایط بیشتری را رعایت کنید .

برای برخی از کشورهای غیر اروپایی روش ساده‌تری برای ورود حیوانات به آلمان اعمال می‌شود. برای ورود حیوانات از این کشورها باید شرایط زیر را رعایت کنید:
–   حیوان باید حداقل ۱۵ هفته سن داشته باشد.

–   حیوان باید دارای میکروچیپ برای اطلاعات، گواهی واکسیناسیون و گواهی سلامت حیوان باشد.

خروج حیوانات خانگی از کشور آلمان –   حیوان باید حداقل ۲۱ روز قبل از ورود علیه بیماری هاری واکسین شده باشد.

–   حیوان باید مستقیما وارد اتحادیه اروپا شود.
–   حیوان باید همراه یک شخص وارد شود.

–    شخص همراه باید کتبی اعلام کند که صاحب حیوان تغییر نخواهد کرد.
اگر کشور مبداء حیوان خانگی شما در لیست‌های بالا قرار نداشته باشد شرایط دشوارتر است. در این حالت، پیش‌نیازهای زیر باید برآورده شود:
–   حیوان باید حداقل ۷ ماه سن داشته باشد.
–   یک دامپزشک رسمی و یک آزمایشگاه قانونی باید تایید کند که حداقل ۳ ماه قبل از ورود به آلمان، آزمایش‌خون برای نداشتن بیماری‌های جدی مانند هاری انجام شده است. لیستی از آزمایشگاه‌های قانونی را در سایتec.europa.eu  ببینید.
–   حیوان باید در گمرک (Zoll) ثبت شود.
–   حیوان باید از طریق فرودگاه یا بندرهای خاصی وارد آلمان شود. در وب‌سایت وزارت فدرال غذا و کشاورزی Liste der Einreiseorte لیستی از نقاط ممکن برای ورود حیوانات را می‌توانید مشاهده کنید.
لطفا توجه داشته باشید: یک فرد نمی‌تواند حداکثر  بیشتر از پنج حیوان را همزمان با خود به آلمان بیاورد.

یک حیوان خانگی رها شده و یا زخمی شده، پیدا کردم چه کنم؟

قوانین در آلمان درباره این موضوع به شدت ساده اما با سخت‌گیری همراه است.اگر حیوان خانگی  ولگرد و یا رها شده‌ای پیدا کردید، باید آن را به پلیس یا یکی از خانه‌های نگهداری از حیوانات (Tierheim)رسمی تحویل دهید. خانه‌های نگهداری از حیوانات (Tierheim) نقاط جمع‌آوری حیوانات خانگی ولگرد یا رها شده است. حیوانات در آنجا تغذیه می‌شوند و تا زمانی که صاحب آن پیدا شود یا شخص دیگری که بخواهد حیوان را بگیرد از آنها مراقبت می‌شود.

لطفا توجه داشته باشید: شما نباید حیوان خانگی را که پیدا می کنید برای خود نگه دارید. باید آن را به پلیس یا خانه نگهداری از حیوانات (Tierheim) تحویل دهید. اگر مالک آن پس از ۶ ماه پیدا نشد، می‌توانید حیوان را بگیرید.

اگر یک حیوان مصدوم پیدا کنید، پلیس به شما کمک می‌کند. با تماس به شماره ۱۱۰ به پلیس زنگ بزنید. حیوانات اهلی یا وحشی کوچک را می‌توانید مستقیما به نزدیک‌ترین دامپزشک یا کلینیک دامپزشکی ببرید. اما اجازه ندارید حیوانات وحشی بزرگ مانند گوزن یا گرازهای وحشی را خودتان حمل کنید. در این صورت، باید این موضوع را به پلیس یا انجمن محلی شکار اطلاع دهید. همچنین می‌توانید با سازمان‌های محیط‌زیستی فعال در ایالت خود تماس بگیرید و از کارمندان آنها راهنمایی‌های لازم را بخواهید.

شماره تلفن انجمن‌های حفاظت از طبیعت در منطقه خود را درnabu.de  پیدا کنید. هزینه های دامپزشک را در این حالت معمولا یا صاحب حیوان یا شهرداری که آن حیوان را پیدا کرده است پرداخت می‌کند. بسیاری از دامپزشکان همچنین حیوانات یافت شده را بطور رایگان درمان می‌کنند. فقط در موارد بسیار نادر و کمی شاید مجبور شوید هزینه‌ها را به عنوان یابنده پرداخت نمایید.
بسیار توجه فرمایید: اگر خودتان به طور اتفاقی حیوان را مجروح کردید، وظیفه قانونی دارید که از حیوان مصدوم مراقبت کنید و با پلیس تماس بگیرید.

از کجا می‌توانم یک دامپزشک یا کلینیک دامپزشکی مطمئن پیدا کنم؟

یک دامپزشک یا دامپزشکی در نزدیکی خود را در راهنمای آنلاین دامپزشکیTierarzt-Onlineverzeichnis   پیدا کنید. کلینیک‌های دامپزشکی در آلمان معمولا بصورت شبانه‌روزی باز هستند. البته قطعا مشاوره و راهنمایی دوستان نیز به شدت می‌تواند کمک‌کننده باشد.
یک نکته بسیار مهم:
نمی‌توانید به سادگی و بدون دلیل حیوان خود را رها کنید و همچنین بدرفتاری با حیوان ممنوع است. بدرفتاری با حیوانات می‌تواند تا سقف ۲۵۰۰۰ یورو برای شما جریمه داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)