وضعیت بازارکار مشاغل فنی در کشورهای مختلف -حقوق -ساعت کاری-مزایا

کمبود نیروی کار و حقوق بالا در کشورهای بزرگی مثل آمریکا، کانادا و کشور های اروپایی سبب شده تا مشاغل فنی در این کشورها، پرطرفدار باشد. به همین دلیل مهاجرت های کاری یکی از ایده آل ترین روش های ممکن برای رسیدن به درآمدهای بالا و رفاه و آسایش بیشتر است. در جدول زیر نمونه ای از درآمد و ساعت کاری شغل های فنی در این کشور ها آورده شده است.

کشورحرفهدستمزد ساعتینرخ بیکاریمزایا
آمریکانصاب و تعمیرکار پکیج32 دلار3.5%بیمه درمانی
کاناداتعمیرکار موبایل25 دلار5.4%ساعت کاری منعطف
آلمانتعمیرکار خودرو24 دلار2.8%مهاجرت آسانتر
استرالیاتعمیرکار بردهای الکترونیکی30 دلار3.7%حقوق بازنشستگی
ایراننقشه کش ساختمان3 دلار9%بیمه خویش فرما

بازار کار مشاغل فنی در خارج از کشور بسیار مطلوب بوده و به همین دلیل این کشورها از مدارک مربوط به مشاغل فنی استقبال می کنند. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم تا قبل از هر چیزی به بررسی بازارکار مشاغل فنی در کشورهای مختلف جهان بپردازید.

معرفی مشاغل فنی برای مهاجرت |9 شغل پردرآمد در تمام کشورها|

شغل های مربوط به نصب، تعمیرات و عیب یابی از مشاغلی به حساب می‌آیند که نیاز اکثریت کشور های مختلف جهان است. مشاغل فنی پردرآمد در خارج از کشور که نیاز اکثریت کشورها می‌باشد در ادامه آورده شده است:

  • تعمیرات بردهای الکترونیکی و رباتیک
  • مهندس شبکه
  • لوله کشی
  • نصب و تعمیرات سیستم های گرمایشی و سرمایشی مثل پکیج و کولرگازی
  • مکانیک و برق خودرو
  • تعمیرات موبایل
  • تعمیرات لوازم خانگی و برقی
  • نصب و تعمیرات سیستم های تهویه مطبوع (HVAC)
  • برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

توجه داشته باشید که موارد ذکر شده تنها برخی از مشاغل فنی برای مهاجرت هستند. افرادی که قصد دارند تا از این طریق مهاجرت کنند، باید حداقل 28 و حداکثر 40 ساله باشند. در غیر این صورت ممکن است درخواست آن ها تایید نشود. همچنین این افراد باید دارای سابقه کاری مرتبط بوده و مهارت های تخصصی لازم را داشته باشند. این افراد می توانند با ارائه مدرک دوره های فنی حرفه ای به راحتی مهاجرت کنند.

شرایط بازار کار مشاغل فنی در آمریکا

همان طور که می دانید کشور آمریکا جزو بزرگترین قطب های اقتصادی در سراسر جهان به شمار می رود.  به طوری که در سال 2023 نرخ بیکاری در این کشور 3.5% گزارش شده است. به دلیل جایگاه ارزشمند این کشور در سراسر جهان، نیاز است تا همواره از سوی این کشور مهاجران زیادی برای مشاغل فنی جذب شود. کشور آمریکا از مشاغل مختلف در این عرصه مانند تعمیرات خودرو، تعمیرات پکیج، لوله کشی، تاسیسات و تعمیرات موبایل که از پولسازترین مشاغل فنی در این کشور است، استقبال ویژه ای می کند.

اگر قصد ورود به شغل تعمیرات موبایل را دارید و می‌خواهید در آن موفق شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه یک تعمیرکار موبایل موفق شویم را مطالعه کنید. به دلیل کمبود نیروی کار فنی و متخصص در کشور آمریکا، استقبال این کشور نسبت به جذب متخصصین و تکنسین ها بسیار زیاد شده است. به طوریکه طبق آمار منتشر شده در سال 2020 حدود 17% از کل نیرو کار در آمریکا از سایر کشور ها هستند و این رقم در سال های اخیر به طور پیوسته در حال افزایش است.

فرصت های شغلی بسیاری در آمریکا وجودا دارند، بنابراین بازار کار مشاغل فنی در آمریکا بسیار مطلوب است. لازم به ذکر است که آمریکا در طول هفته تنها 39 ساعت به تمامی تکنسین های فنی خود نیاز دارد. این مسئله بدین معناست که مدت زمان فعالیت شما در طول هفته 39 ساعت خواهد بود و در صورت اضافه کاری، مبلغ بیشتری دریافت خواهید کرد.

حقوق سالانه شغل های فنی در کشور آمریکا کمتر از 50 هزار دلار نیست. مبلغ ذکر شده حداقل مبلغ حقوق مشاغل فنی است که می‌تواند به 90 هزار دلار هم برسد. شما می توانید با هر تخصصی و مهارت فنی که دارید به راحتی در حوزه مشاغل فنی در آمریکا شروع به کار کنید.

مهاجران مشاغل فنی در آمریکا با چه چالش هایی روبرو هستند؟

زندگی و کار در آمریکا اگرچه درآمد خوبی دارد، اما مانند هر کشور دیگری با چالش هایی نیز روبرو است:

  • هزینه های درمانی بالا: در برخی مشاغل فنی کشور آمریکا، کارمندان باید بخشی از هزینه های بیمه درمانی خود را بپردازند و این می تواند به طور قابل توجهی از حقوق آنها کم کند.
  • ناامنی شغلی: ناامنی شغلی در آمریکا یک مشکل رایج است. بسیاری از کارگران قراردادهای موقت دارند و ممکن است در هر زمانی شغل خود را از دست بدهند. این امر می تواند باعث اضطراب و استرس زیادی برای کارگران شود.
  • محیط کاری پرتنش: فرهنگ محیط کار در آمریکا می تواند بسیار رقابتی و سخت باشد. ساعات کاری طولانی، استرس زیاد و توقع بالا از کارمندان، از جمله ویژگی های رایج این فرهنگ است.

پیش بینی آینده بازارکار آمریکا

بازار کار آمریکا در حال گذار از یک دوره تحول عظیم است، بطوریکه بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد آمریکا در سال 2024 به رشد 2.3 درصدی و در سال 2025 به رشد 2.2 درصدی ادامه خواهد داد. این رشد اقتصادی، به طور کلی، خبر مثبتی برای بازار کار در مشاغل فنی محسوب می‌شود.

شرایط بازار کار مشاغل فنی در کانادا

کانادا نیز جزو کشور هایی بوده که به واسطه شرایط اقتصادی مطلوب مهاجران زیادی را در مشاغل فنی به خود جذب می‌کند. به طوریکه طبق آمار منتشر شده در سال 2023 حدود 23% از کل نیرو کار در کانادا از سایر کشور ها هستند و این رقم در سال های آخر به طور پیوسته در حال افزایش است. (سهم مهاجران مشغول به کار در کانادا نسبت به کشورهای آمریکا، آلمان و استرالیا بالاتر است.)

 همچنین جالب است بدانید، کانادا در سال های گذشته روند اقتصادی مطلوبی را داشته و در سال 2023 نرخ بیکاری این کشور 5.4% گزارش شده است و برای حفظ آن نیاز ویژه ای به نیرو های کار فنی و متخصص دارد. در همین راستا شما می توانید در مشاغل فنی پردرآمدی مثل تعمیرات لوازم خانگی، تعمیرات موبایل، برق خودرو و … که در مقاله شغل های رشته الکترونیک فنی و حرفه ای کامل تر توضیح داده شده است، مشغول به کار شده و کسب و کار خود را راه اندازی کنید. هر یک از این مشاغل شرایط مناسبی را برای فعالیت شما ارائه می دهند.

کشور کانادا نیز از بازار کار مناسبی بهره‌مند بوده و شرایط مشاغل فنی در این کشور تقریبا مشابه کشور آمریکا است. شهروندان این کشور موظف هستند تا در طول هفته به 40 ساعت کار بپردازند که تقریبا 8 ساعت کار در طول روز می شود. نیاز است که بدانید، مبلغ اضافه کاری به صورت جداگانه از سوی کارفرما محاسبه خواهد شد. لازم به ذکر است که مشاغل فنی در ازای هر ساعت کاری در این کشور حداقل مبلغی بین 20 تا 50 دلار دریافت می کنند. (با توجه به قیمت 60 هزارتومانی دلار در سال 1402، حدود 1 میلیون تومان بصورت ساعتی محاسبه می‌شود.) در نظر داشته باشید که نوع شغل شما در میزان درآمدتان نیز موثر خواهد بود.

مهاجران مشاغل فنی در کانادا 2 چالش اساسی روبرو هستند

زندگی و کار در کانادا نیز چالش ها و سختی های خود را به همراه دارد، 2 مورد از اصلی ترین این چالش ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط آب و هوایی: آب و هوا سرد کشور کانادا برای بسیاری از مشاغل می‌تواند سخت و دشوار باشد.
  • رقابت بالا در مشاغل پرطرفدار: با وجود نرخ بیکاری پایین در کانادا، رقابت برای شغل‌های خوب، به خصوص در مشاغل تخصصی، می‌تواند بالا باشد. این امر به ویژه برای مهاجران و افراد تازه ‌وارد به بازار کار کانادا می‌تواند چالش ‌برانگیز باشد.

بررسی آینده بازارکار در کانادا

پیشرفت‌های تکنولوژی، اتوماسیون و تغییرات جمعیتی همگی بر افزایش تقاضا نیروی کار فنی در آینده کشور کانادا تاثیر خواهند گذاشت.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد کانادا در سال 2024 به رشد 1.9 درصدی و در سال 2025 به رشد 1.8 درصدی خواهد رسید. این رشد اقتصادی خبر مثبتی برای بازارکار این کشور محسوب می‌شود و به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید منجر خواهد شد.

بازار کار مشاغل فنی در آلمان

کشور آلمان که از کشور های اروپایی با اقتصاد قوی به شمار می‌آید، جزو کشور هایی است که افراد زیادی به بررسی بازار کار مشاغل فنی آن می پردازند به طوری که این کشور در سال 2023 با ثبت نرخ بیکاری 2.8% نرخ بیکاری کمتری نسبت به آمریکا و کانادا دارد. به طور کلی هنگامی که به بررسی مشاغل فنی برای مهاجرت می پردازید، یکی از گزینه های ایده آلی که با آن روبرو خواهید شد، آلمان است. این کشور نیز از قدرت اقتصادی خوبی بهره مند است و به همین دلیل همواره کمبود نیروی کار در آن احساس می‌شود.

طبق آمار سال 2023، حدود 15.6% از کل جمعیت آلمان را مهاجران تشکیل می‌دهند که از این تعداد، 5.3 میلیون نفر در آلمان مشغول به کار بوده که 14.4 درصد از کل نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

 مشاغل فنی از سوی این کشور به خوبی مورد استقبال قرار می گیرد. داشتن مدرک معتبر فنی و حرفه ای یکی از امتیاز های گرفتن ویزای کاری در آلمان حساب می‌شود.

در سال های گذشته قوانین کار در آلمان با تغییرات زیادی مواجه شده است. به همین دلیل بازارکار مشاغل فنی در آلمان بسیار مطلوب است. به عنوان مثال یک تعمیرکار و تکنسین سیستم های گرمایشی و سرمایشی در کشور آلمان بطور میانگین 51 هزار یورو در سال دریافت می‌کنند.

چنین دستمزدهای بالا و فرصت های کاری در این کشور باعث شده مهندسین تاسیسات زیادی از شهرهای مثل، تهران، مشهد، اصفهان و… برای مهاجرت کاری به این کشور اقدام کنند. داشتن شرایط سنی، مدرک معتبر و سابقه کاری مرتبط از اصلی ترین شروط برای گرفتن ویزا در این کشور می‌باشد. اگر قصد ورود به این حرفه را دارید و می‌خواهید بصورت اصولی این تخصص را یاد بگیرید، شرکت در یک دوره تعمیرات پکیج یک گزینه ایده آل برای شما خواهد بود.  

مهاجران مشاغل فنی در آلمان با چه موانعی روبرو هستند؟

افرادی که برای کار به کشور آلمان مهاجرت می‌کنند باید 2 چالش پیش رو در این کشور را را مد نظر داشته باشند:

تسلط به زبان آلمانی: تسلط به زبان آلمانی برای یافتن شغل مناسب در آلمان ضروری است. اگر به زبان آلمانی مسلط نباشید، پیدا کردن شغل مناسب دشوار خواهد بود.

  • عدم تطابق مهارت های شما در ایران و آلمان: ممکن است مهارت‌ها و تجربیات شما مطابق استانداردهای ایران باشد اما با نیازهای بازارکار آلمان همخوانی نداشته باشد. این امر به ‌دلیل تفاوت در استانداردها، مقررات و فرهنگ کاری آلمان و ایران است.

پیش بینی بازارکار کشور آلمان

آلمان هم مثل کانادا و آمریکا رشد اقتصادی و فرصت های شغلی خوبی را در کشور خود ایجاد کرده است. بطوریکه بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد آلمان در سال 2024 به رشد 1.4 درصدی و در سال 2025 به رشد 1.3 درصدی خواهد رسید.

شرایط لازم برای مهاجرت کاری به کشورهای مختلف

همان طور که تا اینجا بررسی شد، برای مهاجرت کاری به هریک از کشورهای مقصد خود که به دنبال متخصصین و تکنسین های فنی هستند، نیاز است حداقل شرایط زیر را داشته باشید:

  • شرایط سنی کشور مقصد (معمولا 18 تا 44 سال)
  • مدرک تحصیلی
  • تسلط به زبان کشور مقصد
  • وضعیت تاهل
  • داشتن سابقه کار مرتبط
  • مدرک معتبر از موسسات آموزشی

موارد گفته شده در بالا، دارای یک امتیاز برابر نیستند. به عنوان مثال شرایط سنی و مدرک آموزشی از امتیاز بالاتری نسبت به سطح زبان برخوردار هستند.

به همین علت اگر قصد شروع یک مهارت فنی و تخصصی برای مهاجرت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین قدم حتما در یک دوره آموزشی شرکت کنید تا مدرک معتبری کسب کنید. از معتبرترین مدارک برای مهاجرین مشاغل فنی، مدرک فنی و حرفه است. این مدرک از سوی آموزشگاه های معتبر فنی و حرفه ای در سراسر کشور ارائه می‌شود. به عنوان مثال آموزشگاه فنی و حرفه ای ایده پاژ که برترین آموزشگاه فنی در مشهد است یا آموزشگاه فنی و حرفه ای فن آموزان در اصفهان و آموزشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون در شهر تهران از مراکز فنی ارائه دهنده این مدرک به شما هستند.

4.3/5 - (43 امتیاز)