باز کردن حساب بانکی در آلمان

چگونه در آلمان حساب باز کنیم؟

افتتاح یک حساب بانکی در آلمان از اولین ملزوماتی است که شما به محض ورود به این کشور باید انجام دهید. زیرا شما در امور مختلفی همچون پرداخت اجاره و تسهیلات یا دریافت حقوق از کارفرمای خود به یک حساب بانکی در آلمان نیازمند هستید. این امر برای اتباع خارجی که قرار است به زودی در آلمان ساکن شوند بسیار چشم گیرتر است. خصوصا زمانی که آن ها دانش قبلی از نظام بانکی آلمان و زبان آلمانی نداشته باشند. بنابراین اطلاع از نحوه‌ی باز کردن یک حساب بانکی به محض ورود به آلمان برای شما امری حیاتی است. در این مطلب تمامی اطلاعاتی که شما به آن نیاز دارید را پوشش می دهیم. این اطلاعات به طور کلی شامل: مراحل افتتاح حساب بانکی و شرایطی که شما برای باز کردن حساب به آن نیازمندید می شود.

برای باز کردن حساب بانکی در آلمان به چه مدارکی نیاز است؟

  • پاسپورت معتبر با شماره معتبر شهروندی
  • مشخصات کامل متقاضی شامل نام، نام خانوادگی، محل سکونت، شماره تماس و غیره
  • حداقل سپرده اولیه برای افتتاح حساب (این مقدار بسته به نوع بانک‌ها متفاوت است)
  • مدارک مربوط به سطح درآمد متقاضی نظیر: گواهی اشتغال به کار، فیش حقوقی، توصیه نامه یا هر مدرک مرتبط دیگر. هر چه مدارک ارائه از سوی متقاضی حاکی از سطح درآمدی بالاتری باشد، شانس بیشتری برای گرفتن تسهیلات از بانک وجود دارد.
  • مدارک مربوط به SCHUFA (که در ادامه به آن اشاره خواهد شد)

نکته دیگر در افتتاح حساب این است که آیا بانکی که برای باز کردن حساب خود انتخاب کرده اید، در سایر کشورها از جمله آمریکا و کانادا، شعبه و یا زیر مجموعه‌ای دارد. چنانچه از اینگونه بانک‌ها خدمات بگیرید، به علت گستردگی و سطح اطمینان بین المللی، هزینه‌های کمتری نیز بابت خدمات بانکی پرداخت خواهید کرد.

بدیهی است که پروسه باز کردن حساب برای مهاجران کمی در آلمان متفاوت است. در واقع حساب‌های جاری استاندارد در آلمان، فقط مختص خودشان است و به اتباع سایر کشورها اجازه باز کردن این حساب داده نمی‌شود. اما انواع دیگری از حساب‌ها ارائه می‌شوند که افراد خارجی که به هر دلیلی از جمله کار یا تحصیل در آلمان هستند، بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. در اینجا به چگونگی افتتاح حساب برای یک دانشجوی بین المللی در آلمان، و یا هر فرد غیر آلمانی اشاره می کنیم.

چگونگی افتتاح حساب برای دانشجویان بین المللی در آلمان

مراحل باز کردن حساب بانکی دانشجویی در آلمان بسیار مشابه حساب‌های عادی است و فقط در یک یا دو مورد تفاوت دارد. معمولاً پس از شناسایی و تأیید هویت متقاضی، باز شدن حساب و قابل استفاده شدن آن، دو تا سه روز کاری زمان می برد. در ادامه به بررسی مدارک مورد نیاز افراد غیر بومی آلمان برای ارائه به بانک می‌پردازیم:

  • پاسپورت معتبر یا کارت اقامتی معتبر با شماره شناسه
  • سایر مدارک احراز هویت
  • مدارک مربوط به تأیید نشانی محل سکونت در آلمان، نظیر اجاره نامه
  • مدارک مربوط به شغل و درآمد (بسته به حسابی که بانک برای متقاضی باز می‌کند، متفاوت است)
  • مدارک دانشجویی (در صورتی که متقاضی خواهان افتتاح حساب دانشجویی باشد)
  • مدارک مربوط به SCHUFA

تاییدیه SCHUFA چیست و به چه کار می‌آید؟

اگر به مراحل باز کردن یک حساب بانکی دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که چه به عنوان یک آلمانی و چه به عنوان یک فرد مقیم آلمان، برای افتتاح حساب به چیزی به اسم SCHUFA نیاز است.
SCHUFA در واقع گزارشی از توان بازپرداخت بدهی‌ها و استطاعت مالی متقاضی است که توسط شرکتی خصوصی، تهیه و تنظیم شده و تحویل بانک مورد نظر می‌شود. بانک مربوطه پس از مطالعه این نامه تصمیم می گیرد که به متقاضی خدمات بدهد یا خیر.
SCHUFA Holding AG نام یک شرکت خصوصی است که سوابق اعتباری و مالی اشخاص را در آلمان ثبت و نگهداری می کند و در صورت لزوم و یا درخواست خود فرد، آن را در اختیار وی یا شرکت مربوطه‌ اش می‌گذارد. دفتر اصلی این شرکت نیز در شهر ویسبادن، مرکز ایالت هسن است.

چگونگی افتتاح حساب تجاری

اگر در آلمان مشغول به کار هستید یا به عنوان فریلنسر (نیروی کار غیر وابسته) کار می‌کنید، معقول است که یک حساب تجاری جداگانه باز کنید تا امور مالی خود را جدا نگه دارید. در حقیقت، اگر شرکت شما به عنوان یک شرکت حتی با مسئولیت محدود فعالیت می‌کند، داشتن حساب جداگانه یک الزام قانونی خواهد بود.
روند افتتاح حساب بانکی تجاری در آلمان به این بستگی دارد که از چه مدل تجارتی استفاده می‌کنید. معامله‌گران و مشاغل آزاد، به طور کلی نیاز به ارائه مستندات مشابه متقاضیان عادی دارند. افرادی که به صورت چند نفری و شریکی کار می‌کنند، ملزم به ارائه جزئیات و مستندات برای کلیه شرکا هستند، در حالی که شرکت‌هایی با مسئولیت محدود نیاز به ارائه اساسنامه، جزئیات ثبت نام مشاغل، گواهی ادغام، به علاوه لیست سهامداران (در صورت وجود)، و مجوز تجارت (در بعضی موارد) دارند. حساب‌های تجاری این شرکت‌ها در آلمان با حضور مدیرعامل و بصورت حضوری افتتاح می‌شود.

چگونگی افتتاح حساب برای کودکان

بسیاری از بانک‌های آلمانی حساب‌های پس انداز و جاری برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهند. خدمات بانکی در این زمینه از بانکی به بانک دیگر متفاوت است اما اکثر بانک‌های آلمانی به افراد مقیم زیر ۱۸ سال اجازه می‌دهند که والدین‌شان از طرف آنها برای افتتاح حساب اقدام کنند. معمولاً لازم است مدارکی از قبیل گذرنامه، شناسنامه والدین و فرزندان و مدارک مربوط به محل سکونت به بانک ارائه شود. برخی از بانک‌ها این شرط را دارند که والدین نیز باید در همان‌ بانک حساب داشته باشند.

انواع حساب بانکی در آلمان

دو نوع حساب اصلی در آلمان وجود دارد:

۱- حساب Girokonto، یا همان حساب جاری، شبیه به حساب کاربری در آمریکا، اما بدون دسته چک
۲- حساب Sparkonto، یا همان حساب پس انداز

بیشتر معاملات مالی با استفاده از یک حساب Girokonto (از طریق کارت اعتباری یا انتقال وجه، موسوم به  Überweisung) انجام می‌شود. این نوع حساب، فاقد چک می‌باشد زیرا برخلاف فرانسه و ایالات متحده، آلمانی‌ها علاقه ای به  کشیدن چک شخصی ندارند. بیشتر اوقات یک Girokonto شامل یک کارت اعتباری است، و حتی اگر حداقل سرمایه را در این بانک‌ها نگه دارید، باز هم بابت آن باید به بانک‌ها حق سرویس پرداخت کنید. البته کماکان می‌توانید با استفاده از خودپردازهای این نوع حساب، از سطح شهر وجه نقد دریافت کرده و خرید کنید.

حساب Sparkonto (حساب پس انداز) که اغلب همزمان با حساب Girokonto (حساب جاری) افتتاح می‌شود، به شما این امکان را می‌دهد که هم پول خود را در بانک سپرده کنید و هم مقداری سود دریافت کنید. با این حال، نرخ بهره برای یک حساب پس انداز در آلمان، بسیار پایین، حتی پایین‌تر از ایالات متحده است. معمولاً متصدی بانک در هنگام افتتاح حساب، با پرسش‌هایی در رابطه با هدف متقاضی از باز کردن حساب، توصیه می کند که این اقدام انجام شود یا خیر.

توجه داشته باشید که دانشجویان ممکن است در صورت واجد شرایط بودن، از حساب‌های ویژه دانشجویی که معاف از هزینه‌های حق سرویس هستند، برخوردار باشند. البته محدودیت‌هایی نیز در این حساب‌ها وجود دارد، مانند محدودیت سنی زیر ۲۹ سال؛ در نتیجه برای سنین بالاتر معافیتی در کار نخواهد بود.

حساب‌های جاری استاندارد معمولاً فقط در اختیار افراد مقیم آلمان است و شرط آن داشتن شماره شهروندی مندرج در مدارک هویتی فرد می‌باشد. برای باز کردن یک حساب کاربری از نوع اول و دوم، باید یک آدرس در آلمان داشته باشید. پس بهتر است که مهاجرین از حساب‌های مخصوص افراد مقیم آلمان استفاده کنند تا بتوانند هم از خدمات بانکی آلمان بهره مند شده و هم با صرف کمترین هزینه و انرژی به امور بانکی خود بپردازند.

در هر حال پیشنهاد می‌شود که همه تازه واردین به آلمان، حتماً اقدام به باز کردن حساب کنند تا بتوانند هم در آلمان به کرایه کردن یک خانه اقدام کنند و هم هزینه‌های قبوض خدماتی را بپردازند.

بانک‌های معروف در آلمان

اگر قصد افتتاح حساب در آلمان را دارید، طیف گسترده ای از گزینه‌ها پیش روی شماست.

بانک‌های خصوصی آلمان

  • Deutsche Bank
  • Postbank
  • Commerzbank

بانک‌های پس انداز عمومی آلمان

  • بانک BerlinerSparkasse
  • بانک Stadtsparkasse Munich
  • بانک Frankfurter Sparkasse

بانک‌های بین المللی آلمان

  • بانک Barclays
  • بانک Citibank
  • بانک HSBC
  • بانک ING
  • بانک BNP

بانک آنلاین آلمان

  • بانک N26
  • بانک Revolut
  • بانک Bunq

بهترین بانک‌های آلمانی به منظور افتتاح حساب برای افراد خارجی کدام است؟

بانک Deutsche، بانک Dresdner، بانک Commerz، بانک Hypovereins و بانک Comdirect، بانک‌هایی هستند که اکثر افراد خارجی مقیم در آلمان در آن‌ها حساب دارند.

5/5 - (1 امتیاز)