انواع آزمون‌های معتبر زبان آلمانی

معرفی و بررسی تمام آزمون‌های معتبر زبان آلمانی

اگر زبان آلمانی را کمی یاد گرفته‌اید و به سطح خوبی از آن رسیده‌اید، شاید زمان آن رسیده باشد که گواهی رسمی آلمانی را برای اثبات علم و قابلیت‌های خود در این زبان و برای ارائه به مراکز مربوطه دریافت کنید. شرکت در آزمون‌های زبان آلمانی و گرفتن گواهینامه می‌تواند یک سرمایه بزرگ در رزومه شخصی شما باشد. زبان آلمانی یکی از ده زبان رایج در دنیاست و در واقع بیشترین زبان مادری در منطقه اتحادیه اروپا است. زبان آلمانی، زبان رسمی آلمان، اتریش، لیختن اشتاین و مناطقی از سوئیس است.

اقتصاد کشورهای آلمانی زبان، از قوی‌ترین اقتصادهای جهان است که بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل پربازده در آن به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. در نتیجه، اگر اهمیت زبان انگلیسی را کنار بگذاریم، به راحتی می‌توان گفت که یادگیری زبان آلمانی گزینه فوق‌العاده جذابی است که می‌تواند درهای زیادی را برای مهاجرت در آینده باز کند.

 

چرا باید مدرک زبان آلمانی را دریافت نمایم؟

آیا تا به حال به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، در مقطع تحصیلات تکمیلی فکر کردید؟ در این صورت، شما به احتمال زیاد به گواهینامه رسمی نیاز خواهید داشت تا نشان دهید سطح خاصی از مهارت زبان آلمانی را کسب کردید.
برخی از افراد ممکن است تصور کنند که شرکت در یک آزمون برای دریافت گواهینامه چندان لازم نباشد و تسلط داشتن به زبان موردنظر کافیست. با این حال، حقیقت اینست که بسیاری از موسسات، دانشگاه‌ها یا استخدام‌کنندگان منابع انسانی، ابتدا رزومه فرد را می‌خوانند و مدارک را ارزیابی می‌کنند. همچنین سفارت کشورهای مقصد، عموما برای اعطا ویزا، مدرک زبان معتبر دریافت می‌نمایند.
انتخاب آزمون‌های زبان آلمانی بسیار متفاوت است و اینکه کدام یک برای شما مناسب است به سطح، هدف نهایی و دانشگاهی که قصد دارید در آن ادامه تحصیل بدهید بستگی دارد. امتحانات آلمانی که به طور گسترده‌ای شناخته شده‌اند، آزمون‌های DSH TestDaF و انستیتو گوته است که تمام سطوح CEFR، از A1 تا C2 را پوشش می‌دهد. در زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره انتخاب گواهینامه‌ها، دلایل انتخاب هر کدام را کسب کنید.

کدام آزمون زبان آلمانی را بهتر است شرکت کنم؟

معرفی انواع آزمون‌های معتبر زبان آلمانی

اگر می‌خواهید برای یک دانشگاه آلمان درخواست تحصیل یا اشتغال دهید، باید در آزمون TestDaF یا DSH شرکت کنید. هر دو کاملا مشابه‌اند و دامنه یکسانی از سطح CEFR را پوشش می‌دهند. ( (B2-C1 با این حال، تفاوت‌هایی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید.
اولین مورد در مورد مکان شرکت در آزمون است. شما می‌توانید TestDaF را در کشور خود (در بیش از 90 کشور در سراسر جهان ارائه می‌شود) شرکت کنید،DSH را فقط می‌توانید در آلمان انجام دهید.

هر دو آزمون شبیه به همند‌ و داوطلبان در 4 مهارت اساسی ارزیابی می‌شوند: خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن. اگرمدرک DSH را بگیرید باید یک بخش مربوط به دستور زبان را نیز حل کنید که این بخش در TestDaF نیست. تفاوت دیگراینست که هزینه‌های آزمون DSH به کشور و موسسه موردنظر بستگی دارد، اما TestDaF معمولا کمی گرانتر است.
جنبه دیگری که TestDaF و DSH در آن متفاوت است نتایج است. داوطلبانی که در TestDaF شرکت می‌کنند برای موفقیت در آزمون کلی باید در هر قسمت از آزمون قبول شوند. اما برای تحقق شرایط زبان در آزمون DSH قبولی در نمره کل اهمیت دارد. این بدان معناست که به عنوان مثال، اگر قسمت گوش دادن را رد شدید اما نمره خوبی در سخنرانی گرفتید، هنوز می‌توانید گواهی DSH خود را دریافت کنید.

آزمون‌های زبان آلمانی گوته به چه منظوری برگزار می‌شوند؟

اگر برای یک هدف خاصی در امتحان شرکت نمی‌کنید و فقط برای داشتن گواهی، در راستای اثبات میزان سطح دانش زبان است، آزمون‌های زبان آلمانی گوته می‌تواند بهترین گزینه باشد. موسسه گوته پیشروترین مرکز ترویج زبان و فرهنگ آلمانی در جهان است.
گواهینامه‌های موسسه گوته، توسط کارفرمایان و کالج‌ها در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است و از آنها بسیار استقبال می‌شود. برای شرکت در یکی از آزمون‌ها، باید از قبل بدانید که قصد دارید به کدام سطح برسید.
برخلاف TestDaF و DSH که سطح گواهینامه شما به نمره آزمون شما بستگی دارد، امتحانات گوته برای سطوح خاص طراحی شده‌اند. این بدان معنی است که اگر آن را پاس کنید، فقط گواهی از سطح گذرانده شده را دریافت خواهید کرد.

Goethe Zertifikat آزمون‌های معتبر زبان آلمانی

آزمون‌های زبان آلمانی گوته Goethe Zertifikat

آزمون گوته یکی از آزمون‌های پایه، جهت سنجش مهارت در زبان آلمانی است. این آزمون به صورت بین‌المللی در سراسر جهان برگزار می‌شود. آزمون گوته در سطوح مختلف از سطح A1 تا سطح C2 در نظر گرفته شده است.

 

سطح A1

سطح A1 در واقع به عنوان پایین‌ترین سطح‌بندی سیستم اروپایی زبان و طبیعتا سطح آزمون گوته شناخته می‌شود. این سطح از آزمون برگرفته از مکالمات روزمره و ابتدایی است. این سطح به دلیل راحتی بیشتر مورد توجه است و اکثرا افراد با اهداف کاری و دیدار با اقوام و دوستان در کشورهای آلمانی زبان تنها به این آزمون روی می‌آورند.

سطح A2

در این سطح از آزمون زبان آلمانی گوته، فرد شرکت کننده باید دایره واژگان وسیعی داشته باشد به نحوی که با گستره وسیع‌تری و در باب موضوعات مختلف روزانه در ارتباطات اجتماعی اظهارنظر نماید.

سطح B1

افرادی که این سطح از آزمون را پشت سر بگذارند، قادرند که، در زمینه تمامی مسائل اطراف خود صحبت کنند. کسانی که گواهینامه این سطح زبان آلمانی را داشته باشند، اغلب در زمینه اکثر موضوعات به سادگی قادر به صحبت کردن هستند. بنابراین، سطح B1 گوته برای افرادی که قصد سفر به آلمان را دارند بسیارعالی است.

سطح B2

فردی که بتواند سطح B2 آزمون‌های زبان آلمانی را بگذراند، می‌تواند به راحتی متون تخصصی را ترجمه و درک نماید و در زمینه اکثر موارد تخصصی(سطح پایین) بحث و تبادل نظر انجام دهد. افرادی که دارای این سطح از زبان آلمانی‌‌اند، تقریبا بدون هیچ مشکلی می‌توانند با افراد آلمانی به گفتگو و مباشرت بپردازند.

سطح C1

سطح C1 یکی از سطوح پیشرفته و پرکاربرد زبان آلمانی است. افرادی که از پس این سطح از آزمون برآیند، می‌توانند بخش زیادی از لغات حرفه‌ای و تخصصی آلمانی را ترجمه کنند. به علاوه، فرد قادر است بدون هیچ مکثی به گفت‌و‌گو بپردازد. اکثر دانشگاه‌های آلمانی پذیرای افراد با سطح B2 و C1 می‌باشند.

سطح C2

رسیدن به این سطح از زبان بدین معنی است که به عنوان یک فرد آلمانی در نظر گرفته می‌شوید. فرد با گذراندن این سطح از آزمون زبان آلمانی قادر است بدون هیچ مکث و درنگی در مورد همه موضوعات بحث و تبادل نظر نماید . مقاله‌های مختلف را بخواند و درک کند و یا حتی خلاصه نویسی کند.

 

آزمون TestDaFTestDaf آزمون‌ معتبر زبان آلمانی

آزمون TestDaF یکی از آزمون‌های معتبر و معروف موسسه گوته است که 6 بار در سال برگزار می‌شود.شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین دغدغه افرادی که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند، قبولی دراین آزمون است. آزمون TestDaF برای افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا انجام امور تحقیقاتی و اشتغال در این کشور را دارند گزینه مناسب و معتبری است. این آزمون در 96 کشور جهان و در 450 مرکز رسمی و معتبر در سرتاسر جهان انجام می‌شود.

این آزمون به چهار مرحله کلی تقسیم می‌شود:

بخش درک مطلب: به مدت ۳۰ دقیقه (۳ متن و ۳۰ سوال)
بخش گوش دادن: به مدت ۴۰ دقیقه (۳ متن و ۲۵ سوال)
بخش نوشتن: به مدت ۶۰ دقیقه (نوشتن یک متن)
بخش صحبت کردن: به مدت ۳۰ دقیقه (در ۷ موقعیت با میزان سختی مختلف)
با انجام این آزمون توانایی زبان را در سه سطح ارزیابی می‌کند: این سطوح، میزان مهارت زبانی لازم داوطلب را جهت تحصیل در دانشگاه‌های آلمان نشان می‌دهد.
TDN: 3 و TDN: 4 و TDN: 5
مدت زمان آزمون: ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه
مهلت ثبت نام در آزمون: چهارهفته قبل از تشکیل آزمون
زمان دریافت نتایج: تقریبا شش هفته بعد از تاریخ امتحان

این آزمون به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که اطمینان یابد آیا داوطلب مهارت‌های زبانی و شرایط لازم جهت تحصیل در سطح دانشگاه را دارد یا خیر. اکنون محل برگزاری آزمون TestDAF در موسسه گوته است و افراد متقاضی پس از اخذ مدرک B1 از مراکز آموزش عالی زبان آلمانی کشور خود قادرند در این آزمون شرکت نمایند.
هزینه شرکت در این آزمون بسته به کشوری که آزمون در آن برگزار می‌شود متفاوت است. این در حالی است که آزمون TestDAF در کشور مبدا برگزار شده و زبان‌آموزان پس از دریافت مدرک زبان آلمانی در کشور خود می‌توانند نسبت به تحصیل و یا کار در آلمان اقدام نمایند.

آزمون زبان آلمانی DSHDSH آزمون‌ معتبر زبان آلمانی

این آزمون از سال ۲۰۱۴ درهر دانشگاه، جداگانه و با چارچوبی اساسی سازماندهی شد. این بدان معنی است که تفاوت‌های کمی در قوانین هر دانشگاه در این خصوص وجود دارد. اکثر دانشگاه‌های آلمان این آزمون را ارائه می‌دهند.
این آزمون یک آزمون تخصصی است و فقط در صورت نیاز به اثبات سطح خود برای تحصیل در دانشگاه‌ها مورد توجه است. همچنین برای دانشجویانی که می‌خواهند مهارت زبان آلمانی خود را، قبل از سفر تحصیلی به آلمان یا در پایان دوره تحصیلات خود در دانشگاه‌های آلمانی ثابت کنند، مفید است.

هر چند وقت یک بار ارائه می‌شود؟

حدود ۲-۴ بار در سال، معمولاً قبل از شروع ترم؛ در این مورد باید تاریخ آزمون دانشگاه موردنظر خود را بررسی کنید.
مدت زمان آزمون: تقریبا ۴.۵ ساعت
انقضاء مدرک آزمون: پس از ۲ سال
در چه سطوحی انجام می‌شود؟ یک سطح امتحان وجود دارد اما سه درجه دارد. قبل از شرکت در امتحان، بسیاری از دانشگاه‌ها از شما میخواهند گواهی C1 را از مراکز دیگر ارائه دهید.

محتوای آزمون

این یک آزمون کتبی است . که علاوه بر نوشتن، درک مطلب و گوش دادن و خواندن، دستور زبان را نیز شامل می‌شود. اغلب در زمان آزمون استفاده از فرهنگ لغت آلمانی-آلمانی مجاز است. متن داده شده خوانده می‌شود (۵۰ تا ۱۰۰ سطر) و شما باید به سوالات درک مطلب پاسخ دهید و یا متن را بازنویسی کنید.
تمرکز و هدف از انجام این تست درک مطلب است نه دقت زبانی. برای شرکت در آزمون شفاهی ابتدا باید آزمون کتبی را قبول شوید. آزمون شفاهی حدودا ۲۰ دقیقه طول می کشد.

سطح مهارت طبق وب‌سایت مرکزی DSH
DSH -1 = 57-67 درصد
DSH 2- = 67-81 درصد

DSH-3= بیش از 82 درصد

معیار نمره بندی در DSH بین 1 تا 3 لحاظ شده است و 3 بالاترین نمره است.

آزمون telcTELC آزمون‌ معتبر زبان آلمانی

کلمه Telc خود مخفف عبارت “The European Language Certificates” است. یک شرکت غیرانتفاعی (gemeinnützige GmbH) ) مستقر در فرانکفورت-ام-ماین و متعلق به انجمن آموزش بزرگسالان آلمان است.
آزمون telc اگرچه در سال 1968 با زبان آلمانی آغاز شد اما اکنون با 9 زبان دیگر نیز برگزار می شود.

بسیاری از دانشگاه‌های اتریش و سوئیس نیز آزمون telc را به عنوان تاییدیه سطح زبان آلمانی موردنیاز، جهت تحصیل در دانشگاه‌های خود می‌پذیرند.

آزمون telc در چه سطوحی انجام می‌شود؟

در این آزمون از سطح CEFR استفاده می‌شود. برای زبان آلمانی، علاوه بر امتحانات عمومی بزرگسالان، همچنین امتحانات جداگانه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد که به زبان آلمانی جهت پذیرش دانشگاه و مهاجران متمرکز شده است. علاوه بر آزمون عمومی C1، یک مورد نیز به طور خاص برای شرکت کنندگان در دانشگاه وجود دارد (“telc C1 Hochschule”). همچنین امتحاناتی برای کودکان برگزار می کنند.

محتوا آزمون چگونه است؟

رویکرد و محتوا آزمون‌های عمومی tecl به همان صورت است که از آزمون‌های ابتدایی گوته دریافت می‌کنید. امتحانات عمومی telc آلمان برای بزرگسالان شامل چهار مرحله (خواندن، نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن) است که با بالا رفتن سطح، مدت زمان برای هر قسمت افزایش می‌یابد.
در امتحانات B1 و B2 یک بخش واژگان و گرامر وجود دارد. امتحان شفاهی در یک بخش کوچک است به جز در سطح c2)) مانند امتحانات گوته، با پیشرفت در سطوح، تاکید بر زبان روزمره بیشتر می شود، دامنه مباحث بیشتر و پیچیده‌تر می‌گردد. آزمون‌دهنده باید از هر چهار مرحله عبور کند.

در کجا و چه زمان می توانید در امتحانات Telc شرکت کنید؟

این آزمون در بیش از دو هزار مرکز آزمون در بیش از ۲۰ کشور جهان (از جمله در کالج‌های محلی و مراکز آموزش زبان) تشکیل می‌شود. هزینه‌های انجام آزمون توسط هر مرکز تعیین می‌شود. در صورت عدم موفقیت می‌توانید هر زمان که بخواهید مجددا آزمون را تکرار کنید.

مدت زمان آزمون: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه
مهلت ثبت نام: تقریباً ۳ هفته قبل از تاریخ امتحان
زمان دریافت نتیجه: تقریباً ۳ هفته بعد از تاریخ امتحان

آزمون ÖSDآزمون‌ معتبر زبان آلمانی osd

Österreichische Sprachdiplom Deutsch، یک مدرک زبان رسمی شناخته شده است که اجازه تحصیل یا اقامت در اتریش را می دهد. این مدرک به معنای دیپلم زبان اتریشی نیز می‌باشد.
آزمون‌های ÖSD در سطح بین‌المللی شناخته شده است و از سطح A1 تا C2 متغیر است. امتحانات با مبنای چارچوب مرجع مشترک اروپا با سایر زبان‌ها (CEFR) مطابقت دارد. امتحانات در سال 2019 در نظر گرفته شده و از قالبی برخوردار است که هر یک از مراحل به صورت جداگانه یا در ترکیب با یکدیگر برگزار می‌شوند، به استثنای آزمون‌های ترکیبیÖSD .

امتحانات متشکل از دو ماژول

آزمون کتبی (خواندن، گوش دادن، نوشتن) و آزمون شفاهی (سخنرانی) ممکن است به صورت جداگانه یا در ترکیب با یکدیگر برگزار شود.

انواع مختلف سطوح آزمون زبان آلمانی ÖSD

آزمون ÖSD در 10 مدل و در قالب 6 سطح برگزار می‌شود که شامل سطوح زیر است:

ÖSD kid. A1
ÖSD kid. A2
ÖSD zertifikate. A1
ÖSD zertifikate. A2
ÖSD zertifikate. B1
ÖSD zertifikate. B1
ÖSD zertifikate. B1
ÖSD zertifikate. B2
ÖSD zertifikate. C1
ÖSD zertifikate. C2
در این آزمون داوطلبان هر ۳۰ روز تنها یکبارمجاز به ثبت نام در هر کدام از ماژول‌ها هستند.

5/5 - (2 امتیاز)