دانشگاه های آلمان

پس از ورود به آلمان چه اقداماتی باید انجام داد ؟

تحصیل در آلمان یک ماجراجویی مهیج و یک رویداد نو است اما آیا تا به حال به این فکر کردید که اولین اقدامات پس از ورود به آلمان، چه اقداماتی هستند؟روزهای اول در این کشور برای
همه افرادی که تازه به آلمان ورود کرده‌اند، در این زمینه بسیار مهم و چالش برانگیز است. قبل از اینکه یک زندگی عادی جدید در آلمان را آغاز نمایید، باید چند کار مختلف انجام دهید. برای یک دانشجوی بین‌المللی و در واقع غیرآلمانی، مهم است که بداندکدام کارها را باید انجام دهد و چگونه می‌تواند بر دیگر چالش‌ها غلبه کند، غافلگیر و بهت‌زده نشود و اجازه ندهد کنترل شرایط به سادگی از دستش خارج شود. برای اینکه تمام این کارها برایتان ساده گردد، اولین کارهایی را که به محض ورود به آلمان باید انجام دهید، را در این مطلب شرح خواهیم داد.اقدامات انجام شده پس از ورود به کشور آلمان

اولین اقدامات پس از ورود به آلمان کدام‌ها هستند؟

  •   یافتن محل اقامت

اسکان و یافتن خانه دانشجویی در آلمان یک از دغدغه‌های اصلی دانشجویان بین‌المللی است که در دوره اقامت خود به همراه خواهند داشت.مکان‌های زیادی برای اقامت دانشجویی در آلمان وجود دارد، اما به عنوان دانشجویی که بودجه مشخصی دارد چه این بودجه از طرف خانواده او باشد یا پس انداز شخصی، مجبور به انتخاب یک آپارتمان با اجاره اقتصادی است.

یافتن چنین مکانی در یک کشور و شهری که در آن غریب است، ابتدا چندان ساده و سریع به نظر نمی‌رسد.معمولا دانشگاه‌های دولتی آلمان دارای خوابگاه‌های دانشجویی‌اند. این خوابگاه‌ها اتاق‌های خاصی را به اشتراک می‌گذارند، اما گاهی اوقات اختلافاتی بین تعداد این اتاق‌ها و دانشجویان ورودی بین‌المللی وجود دارد. از طرف دیگر همتایان خصوصی آنها تالارهای خوابگاه اختصاصی ندارند.

خانواده او باشد یا پس انداز شخصی، مجبور به انتخاب یک آپارتمان با اجاره اقتصادی است. یافتن چنین مکانی در یک کشور و شهری که در آن غریب است، ابتدا چندان ساده و سریع به نظر نمی‌رسد. معمولا دانشگاه‌های دولتی آلمان دارای خوابگاه‌های دانشجویی‌اند. این خوابگاه‌ها اتاق‌های خاصی را به اشتراک می‌گذارند، اما گاهی اوقات اختلافاتی بین تعداد این اتاق‌ها و دانشجویان ورودی بین‌المللی وجود دارد.

از طرف دیگر همتایان خصوصی آنها تالارهای خوابگاه اختصاصی ندارند. اگر این مسئله برای شما اتفاق بیفتد و نتوانید در خوابگاه‌های دانشجویی دولتی اقامت کنید، نیازی به نگرانی نیست چرا که چندین گزینه دیگر مقرون به صرفه هنوز وجود دارند. شما فقط باید کمی تحقیق کنید و در مورد سبک زندگی قبلی خود اصلاحاتی کوچک و جزیی انجام دهید.توصیه ما به شما این است که قبل از ورود به آلمان این تحقیق را انجام دهید، چرا که حتی اگر مکانی مناسب برای اجاره پیدا نکنید .و حداقل لیستی از آژانس‌ها و مجلات را در اختیار دارید که می‌توانید در مورد آپارتمان‌های موجود برای اجاره اطلاعات لازم را از آنها کسب نمایید.

اقدامات انجام شده برای موقعیت مکانی در آلمان

  • آدرس خود را ثبت کنید

یکی دیگر از کارهایی که به محض ورود به آلمان باید انجام دهید، ثبت آدرس اقامتتان است. طبق قانون آلمان، هرکسی که به طور قانونی در این کشور اقامت داشته باشد، باید آدرس و نشانی خود را در سازمان محلی به نام آنملدونگ (Anmeldung) که مسئولیت ثبت آدرس‌ها را دارند، ثبت کند. ثبت‌نام محل سکونت در آنملدونگ محلی، باید طی ۲ هفته پس از ورود شما در آلمان انجام شود. درخواست از طریق پست یا راه‌های دیگر به جای حضور شخصی در دفاتر آنها، پذیرفته نمی‌شود.توجه داشته باشید که اگر این محدودیت زمانی را رعایت نکنید، ممکن است در آخر مجازات یا جریمه شوید و حتی بدتر، ممکن است به کشور خود بازگردانده شوید. با این کار، ثبت نام آدرس شما باید از روز اول در آلمان در اولویت اول شما باشد.

  • مدارک مورد نیاز برای ثبت آدرس محل اقامت در آلمان

  • اثبات هویت (شناسنامه یا گذرنامه معتبر)مداک مورد نیاز برای دریافت ویزا در آلمان
  • اجازه اقامت یا ویزا
  • فرم ثبت‌نام
  • تایید صاحبخانه
  • قرارداد اجاره اسناد رسمی
  • گواهی ازدواج (اگر متاهل هستید)
  •   باز کردن حساب بانکی در آلمان

مشخصا هر فردی در هر جای جهان برای انجام فعالیت‌های روزمره خود نیازمند داشتن یک حساب بانکی است. به خصوص در کشورهای پیشرفته که عملا جابه جایی و استفاده از پول نقد به شدت منسوخ شده است. به همین دلایل باز کردن حساب بانکی یکی از نخستین اقدامات هر فردی پس از ورود به آلمان است. هنگامی که در آلمان هستید برای پرداخت اجاره، خدمات و سایر انواع پرداخت‌ها و دریافت حقوق خود در صورت استخدام در یک کار پاره وقت به حساب بانکی احتیاج خواهید داشت.

آلمان بهعنوان کشوری شناخته می‌شود که دارای بیشترین تعداد بانک در سراسر اروپا است. مطمئنا این مسئله مزایای خاص خود را دارد، اما از طرف دیگر می‌تواند انتخاب بهترین گزینه را برای شما دشوار سازد. به عنوان یک دانشجو، هر یورو از پول شما بسیار ارزشمند است و شما حتی باید جزیی‌ترین جزییات را نیز در نظر بگیرید.عوامل گسترده‌ای وجود دارد که باید به آنها توجه کنید و اگر با سیستم بانکی در آلمان چندان آشنا نیستید، واژگان مرتبط به آن می‌تواند شما را به سمت انتخاب سوق دهد. خوشبختانه، بانک‌هایی وجود دارند که می‌توانند فرآیند افتتاح حساب بانکی و کل بانکداری در آلمان را آسان نمایش دهند. یکی از بانک‌هایی  که به عنوان گزینه بسیار محبوب برای دانشجویان بین‌المللی ظاهر شده است، حساب بانکی N26 است.

برخی از جذاب‌ترین ویژگی‌های مربوط به افتتاح حساب بانکی در N26 شامل موارد زیر است:

باز کردن حساب بانکی در آلمان

  • حساب خود را رایگان باز می‌کنید.
  • نیازی به نشان دادن گواهی ثبت نام شما نیست (Meldebescheinigung)
  • بانکداری مبتنی بر اپلیکیشن
  • اپلیکیشن تلفن همراه
  • تراکنش بین المللی رایگان
  • طبقه بندی تراکنش‌ها
  • بیمه درمانی

یکی دیگر از اولین کارهایی که باید بعد از ورود به آلمان انجام دهید، اقدام برای اخذ بیمه درمانی فردی است. بیمه درمانی برای دانشجویان خارجی در آلمان براساس قوانین این کشور، اجباری است. براساس قانون هر شخصی که در آلمان زندگی می‌کند، چه به صورت دایم یا بلندمدت باید پیش از ورود به این کشور بیمه شود.با مطرح کردن چنین مسئله‌ای، دانشجویان بین‌المللی نیز برای کسب اجازه اقامت یا تحصیل قطعا به بیمه درمانی نیاز دارند.

به طورکلی، دو نوع بیمه درمانی در آلمان وجود دارد:

  • بیمه درمانی اجباری (بیمه درمانی عمومی)
  • بیمه درمانی خصوصی

بیمه درمانی عمومی یک بیمه اجباری است، با این وجود بسته به درآمدی که دارید، می‌توانید از طرح‌های مختلف این بیمه استفاده کنید. به طور کلی، موارد محدودی تحت پوشش بیمه درمانی عمومی در آلمان قرار دارند. اگر می‌خواهید که بیمه درمانی‌تان بیش از نیازهای پزشکی، شما را تحت پوشش قرار دهد، می‌توانید از بیمه درمانی خصوصی در آلمان استفاده نمایید. البته این امر در صورتی اتفاق می‌افتد که درآمد کافی داشته باشید. توجه داشته باشید که با توجه به ملیت شما، بیمه درمانی‌ در کشور خودتان می‌تواند نیازهای درمانی و پزشکی‌تان را در آلمان به طور کامل یا بخشی از آن را پوشش دهد.

  • ثبت نام در دانشگاه

برای آغاز تحصیل در آلمان باید در ابتدا در دوره‌ای که دانشگاه‌تان ارائه می‌دهد، ثبت‌نام نمایید. مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام در این دوره در آلمان با توجه به دانشگاه و رشته موردنظر می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین باید به آنها ایمیل بزنید یا وب‌سایت دانشگاه موردنظرتان را بررسی کنید.

مدارم مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه آلمان

مدارک زیر را به همراه داشته باشید تا در دانشگاه‌های آلمان بتوانید ثبت‌نام کنید:

  • مدرک شناسایی (کارت شناسایی یا پاسپورت)
  • فرم ثبت نام (این فرم را از وب‌سایت دانشگاه دانلود کنید)
  • مدارک تحصیلی
  • نامه پذیرش
  • مدرک زبان
  • فیش پرداخت ترم

حتما به آخرین مهلت ثبت‌نام توجه داشته باشید، چرا که اپلیکیشن‌های با تاخیر، با ریجکت مواجه می‌شوند و تقریبا معافیتی در این زمینه وجود ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)